Wednesday, October 21, 2009

Rutin

Hari ni Rabu,seperti biasa kelas start lambat pukul 1.Bukan kelas,tapi klinik.Prostho,to be exact.Jadi pagi-pagi adalah masa untuk buat perkara2 tambahan.Memandangkan hari ni Abang Man hanya perlu ke Hospital Basma' yang hanya mengambil masa tak sampai 5 minit dari rumah (dengan menaiki teksi),dia hanya akan keluar tepat pukul 8.Tidak seperti hari-hari sebelum ni yang mana Abang Man perlu ke KAUH,jadi keluarnya dalam pukul 7.30.Itu bermakna saya tak perlu sediakan sarapan seawal 6.30 pagi.Bolehla hari ni saya lengahkan sehingga pukul 7.15 ,atau lebih.

Selesai solat subuh,menjadi rutin saya untuk iron white coat Abang Man,baju kemeja yang bakal dipakai selalunya terus saya iron sebaik saja solat Asar sesudah pulang dari kelas yang tamat pukul 4.Setelah selesai bab iron,niat mahu duduk-duduk saja,tapi terlelap pula.Terjaga dari tidur,lihat jam handphone di sebelah dah menunjukkan pukul 8.37.Abang Man pun dah lama ke hospital!Kesian pula,tak sempat saya sediakan walaupun secawan air coklat kepadanya seperti hari-hari biasa.Hati mengutuk diri sendiri,lain kali jangan buat lagi.

Terus saya berazam nak masak sesuatu yang lain dari yang lain hari ni,memandangkan gap yang panjang sebelum saya ke klinik pada pukul 12.40.Mengingatkan ada sepeket kacang yang baru dibeli 2 hari lepas,terus saya terfikir nak buat kuah kacang dan sikit ayam rendang untuk dimakan dengan nasi impit.Orang tak handal, jadi kalut di dapur walaupun nak sediakan makanan hanya kepada 2 orang.Nak runtuh dapur jadinya.Harapnya Abang Man sukalah bila balik nanti.Sekurang-kurangnya balik taklah lapar,dari pagi tak makan apa-apa.

Hasilnya,jadi la kuah kacang dengan ayam saya.Hati nak bawak ke Syamimi sikit, tapi bila rasa kuah kacang saya agak masin!! Alahai,tersilap letak garam la ni.Saya suka kuah kacang yang manis (atau memang kuah kacang sepatutnya manis).Bersilat di dapur tak kena cara.Terus terbantut hasrat nak bagi kepada kawan baik saya sorang tu.Tak apalah, insya Allah ada rezeki saya buat lagi untuknya.Nasi impit pun agak 'rapuh".Tak cukup masak agaknya kat tengah tu.Terkejar-kejar nyalakan api dan balik-balikkan nasi impit dalam periuk,sambil bersiap-siap pakai bedak sebelum solat dan terus ke klinik.Bila abang Man balik,terus hidang dan makan laju-laju.Mintak maaf sangat pada Abang Man, hasrat nak sediakan yang terbaik,lain pula jadinya.Tapi tak apalah,lihat air mukanya pun gembira bila makan tadi,cuma terganggu sikit selera akibat ulcer pada labial mucosa-nya.Sayang abang..

Semalam kawan arab tolong carikan patient untuk complete denture,alhamdulillah dapat.Terus buat appointment untuk klinik hari ni.Namun tak ada rezeki saya agaknya, alveolar ridge makcik Sofa' ni terlampau menggelebeh (flabby ridge) dan kes ini tak sesuai untuk pelajar 4th year macam saya ni.Masih amatur.Saya tawakkal pada Allah, mudah-mudahan adalah patient minggu depan.Dah pun saya beri nama pada pakcik lab untuk memudahkan urusan dapat patient.Moga Allah beri yang terbaik,insya Allah.

Apapun,besok hari Khamis,tapi tak boleh isytihar sebagai hari Dinner&Date sebab Abang Man ada exam dah Sabtu ni.Moga Allah permudahkan suami saya dan memberi kejayaan yang terbaik kepadanya,insya Allah.

1 comments:

Anonymous said...

nnti nk beraya umah syanini mkn kuah kacang . ^^
raya haji dah tak lame. wiwiwi