Tuesday, August 2, 2011

Salam Ramadhan

Assalamualaikum..


Alhamdulillah, harini dah 3 Ramadhan. Masih kuat berpuasa alhamdulillah, walaupun muntah masih ada. Saya gagahkan juga. Selasa yg lepas dah masuk minggu ke 12 usia kandungan, alhamdulillah. Dan tadi kali pertama buat check up di Malaysia setelah 3 minggu pulang ke sini. Kesibukan sebelum ini untuk menguruskan hal lapor diri dan interview menghalang niat saya utk ke klinik desa. Alhamdulillah,dengan izin Allah segalanya telah selesai.

Dengan izin dan bantuan Allah, urusan lapor diri dan interview berjalan dengan mudah. Alhamdulillah, terima kasih banyak atas bantuan kaklong sekeluarga. Tak lupa juga buat kakngah sekeluarga. Memang kata orang, kalau nak dilayan tip top, kena la tunggu waktu mengandung. hehe. Memang terasa di sayangi. Walaupun suami berjauhan, sms ,telefon serta ym menjadi penghubung hari-hari. Tak lah ketinggalan khabar.Rasa sedih kalau teringatkan suami memang lah tak dinafikan, namun selalu diperingatkan utk mengisi masa-masa sebigini dengan solat sunat dan tadarus. Insya Allah,takkan sayang lupa, abang Amir.

Ujian darah yg sepatutnya beratur dan mengambil masa untuk sampai giliran, alhamdulillah dipermudahkan Allah, untunglah dapat ibu yg berkerja di Tabung Darah. Test dan results boleh buat dan print sendiri. Selesai dalam satu hari alhamdulillah. Minggu depan dischedule ke klinik kesihatan pula untuk mula appointment dengan doktor. Lepas ni sorang-sorang lah agaknya ke klinik memandangkan suami berjauhan. Kalau ada Mimi memang dah lama saya ajak kawan kesayangan saya ni hehe. Sekarang kalau nak kemana-mana, memang adik-adiklah yg menjadi mangsa. Nasib dah besar-besar, senang nak bawak ke hulu ke hilir. Tapi masalah juga nak heret anak-anak dara ni, nak bersiap bukan mainlah lama.

Bercakap tentang urine dan blood tests, alhamdulillah semuanya normal. Hb, glucose semua normal. Tapi ketone tinggi, menandakan kurang makan dan kurang air. Blood pressure juga normal alhamdulillah. Semenjak first check up di Jordan sehingga check up di sini hari ni, berat saya turun 4 kilo, tapi seperti yg dijangka, masih overweight. Hehe. Insya Allah kandungan kedua nnti moga dapat capai berat badan ideal insya Allah.

Takut juga memikirkan selera makan yg tak ada ni , bila berbuka kalau nak makan nasi memang berpeluh-peluh, tak boleh nak telan langsung. Makan kuih ajalah. Risau hari-hari fikir cukup ke nutrient baby ni, alhamdulillah dah beli susu utk ibu mengandung. B complex, folic acid dan iron mmg makan ikut schedule. Biasalah dah bulan puasa ni, masuk tengahari mula lah mual makin teruk. Kerja tak boleh nak buat langsung, asyik terbaring je. Alhamdulillah mama umi memang sangat sporting. Rasa nak menangis pun ada. Adik-adik pun memang penyayang, mudah minta tolong. Tapi perempuan kan tamak, saya nak kedua-duanya. Kehadiran suami dan juga family..

Insya Allah, 2 kali jumaat lagi sebelum suami pulang. Moga dipermudahkan urusan beliau, amin ya Rabb...

2 comments:

Mirae said...

ninini..nini kene kuat tau..sedih plak bace story u kali ni sobbs
smoga nini dikurniakan ketabahan sehingga ke akhirnya..
kalo i duk dekat ngn u..sokmo i g kaco u.hehe..smpai u dah tak rndu i dah...
alhamdulillah kita smua selesai smua
tunggu induksi saja...
yeay ! dah tak lame suami nini nk balik..
smoga urusan amir nnt dipermudahkan...

penat kan pose kat msia..asyik ngntuk aje..

adrenida said...

thank you mimi, i rasa disayangi bila baca komen u, as usual. T-T insya Allah nini kuat, dah 3 bulan ni. insya Allah bulan depan hilangla muntah2 ni.selera pun naik semula la hehe. miss you. hope to see you everyday, like before. kalau u dekat, memang wajibla u kacau i. i nak dikacau sapa lagi hehe.alhamdulillah semua dah berlalu kan mimi, sekarang rilek tunggu induksi sambil berpuasa dan berhari raya insya Allah hehe. ha'ah mimi, penat jugak posa Msia. i wonder how kita boleh exam dalam bulan posa dulu. huhu