Monday, March 21, 2011

Nota harian

Assalamualaikum..

Harini hari yang agak panjang rasanya di klinik. Di klinik Perio, masa yang diberi sorang satu jam setengah memang digunakan dengan sebaiknya, dan sepenuhnya!Proses scaling memang mengambil masa yang lama, lebih-lebih lagi scaling dan root planing.Memang memenatkan. Tak, saya tak merungut, cuma di klinik ini kerjanya adalah untuk mencuci sebersih-bersihnya gigi patient yg datang. Memotivasikan pesakit pun salah satu tanggungjawab, sekiranya pesakit yg datang untuk 2nd visit tetapi tahap penjagaan mulut masih di takuk lama, the student himself should take the blame. Kadang-kadang bila patient datang untuk complete-kan treatment tapi plaque masih banyak here and there, rasa kecewa sangat-sangat. Tapi banyak juga pesakit yang baik dan co-operative. Alhamdulillah, rasa lega bila dapat pesakit mcm ni.


Kurang sebulan exam midterm, dan sebulan lebih lagi untuk final exam. Semoga segalanya dipermudahkan Allah,insya Allah. Banyak yang difikirkan sekarang. Study, dan juga kehidupan di Jordan yang bakal saya tinggalkan . Saya bukan sahaja tinggalkan kenangan di sini, tetapi juga terpaksa 'tinggalkan' suami saya berseorangan untuk tempoh lebih kurang 8 bulan di sini. Kali pertama berjauhan untuk tempoh yang lama. Tak apa, orang kata rindu boleh menyulam cinta,hehe. Alhamdulillah suami dapat juga pulang beraya di Malaysia, yang kebetulan pada masa yang sama jatuh dalam fatrah elektifnya di hospital kangar selama 2 bulan, insya Allah.

Ahad lepas,suami request nak makan sesuatu selain nasi. Ditambah dengan rasa rajin yang membuat-buak haritu, balik klinik start sesi mem-baking kek pisang dan menggulung popia.Yang part popia tu, saya tukang masak dan sediakan barang aja, suami yang rajin nak menggulung semua. Yang sebetulnya saya tak pandai menggulung popia sekemas si suami. Bolehlah setakat nak makan 2 orang.


Cakap pasal makan ni lagi, stok barang yang dibawa dari M'sia dah bakal habis. Mujurlah haritu ada kawan-kawan yang pulang bercuti, boleh juga dikirim sesetengah barang. Walaupun hampir 5 tahun berada di sini, masih juga tak boleh tolerate 100% rempah ratus dari sini. Contohnya serbuk kari, memang sangat berbeza rasanya berbanding serbuk kari Malaysia. Tapi berbanding 2006 atau 2007 yang lalu, Jordan dah banyak maju dari segi barangan makanan import khususnya dari Malaysia, Thailand dan Indonesia. Bihun kering yang dulunya hanya boleh didapati di Amman, dah pun ada di Irbid. Koteow pun ada walaupun jarang-jarang, walaupun rasanya memang tak dapat menandingi koteow fresh di Malaysia. Cili kering dan santan pun tak perlu dibawa lagi dari Malaysia, semuanya ada di sini. Pricewise, agak mahal sikit lah, but still tolerable.
Melepas rindu.Thanks Mira

Memandangkan stok papadom dah nak habis, saya cuba la buat sendiri. Tapi tak berapa jadi mungkin sebab tak senipis yang dah dijemur. Tambahan pulak saya tak jumpa di mana nak beli lentil flour, memang tak memuaskan la hasilnya. Makan nasi dgn papadom ni memang favourite suami, sampaikan nasi ayam pun di request dengan papadom.

Ni papadom dri Msia,bkn buat sndiri. Makan dgn nasi ayam.




0 comments: