Monday, January 24, 2011

Puri (Puffed Bread)

Assalamualaikum..

Hari ni suami request nak makan rendang ayam.Alhamdulillah stok serai masih ada. Suami dah pun mula kelas kembali, jadi saya kembali berseorangan lah di rumah.

Dengan masa senggang yang ada,di samping rasa 'bosan' nak makan nasi, mula la teringin nak makan roti. Kebetulan semalam sempat browse indian recipe seperti pelbagai jenis naan dan puri.

Puri ni saya kenal di sini, macam roti goreng yang sangat gebu dan nampak sangat menyelerakan. Bila dah cuba makan,memang kena dengan tekak lah. Di sini pun tak semua kedai yang boleh jumpa puri ni (atau disebut buri di sini). Kadang-kadang teringin sangat nak makan tapi bila ke kedai, tak ada pula. Ikut hari dan waktu agaknya dijual. Jadi disebabkan saya teringin nak makan dengan rendang ayam, try la buat. Alhamdulillah mau jugak dia naik. Nak membuatnya sangat mudah, hanya menggunakan tepung yang di uli.Tapi to be on the safe side, saya tambah yeast kering dan baking powder bagi lebih fluffy.


Gambar ni yang saja sempat ambil,tangan ketar baru lepas kena air sejuk.

Saiznya saya buat kecil saja, muat2 kuali kecil yang nak dipenuhkan minyak. Tapi alhamdulillah makan 2 pun dah kenyang sangat dah.

Cuti dah di 2 minggu yang terakhir dah. Sekarang dah terbayang-bayang hari yang bakal dilalui, hari-hari yg padat dengan rutin yang sama di klinik. Moga dipermudahkan Allah dalam segala urusan.

0 comments: