Tuesday, June 29, 2010

Kebetulan yang Tidak Disangka

Alhamdulillah...


Hari ni rasa lega sebab dah tukar tarikh tiket pulang ke Jordan raya Aidilfitri yang akan datang.Rezeki Allah nak beri, penalty yg dikenakan pun berpatutan. Alhamdulillah...Alhamdulillah.. Moga selamat semua hendaknya.
Belek-belek gambar lama dari laptop abang Amir, tgk gambar masa jelajah Jordan sewaktu tahun 1 dulu. Gambar ni suami ambil dari kawannya.

Gambar ni saya jumpa sewaktu bosan-bosan study pada final exam yang lepas. Sengaja selongkar gambar lama Amir.Saya gembira bila di zoom kan, nampak abang Amir yang mana satu. benda tu pun nak gembira kan. To add to my excitement, bila tgk balik rupanya ada juga saya dan Zehan ! heheh. Carilah yang mana satu kalau kenal.

Jodoh?

Waktu tahun 1 di sini, langsung saya tidak pernah kenal Amir sehinggalah tahun 2. Walaupun sekelas di INTEC, lagilah. Sekadar tahu nama sahaja.Di JUST pula, kelas langsunglah tak sama kerana kos kami yang berlainan.Orang kata, kalau nak seribu daya. Kalau tak nak ,buat tak tahu saja.Dah ada kemahuan, kenalah ada usaha.Tak gitu,abang Amir?hehe. Dah tertulis di Luh Mahfuz, jodoh kami berdua di umur muda.Alhamdulillah!

Jalan menuju perkahwinan bukannya mudah. Halangan yang di lalui banyaknya pada pihak Amir,saya akui. Beliau banyak berkorban untuk menguruskan banyak benda. Dari urusan JPA di Malaysia, seterusnya pihak MSD Jordan hinggalah urusan di kementerian luar dan dalam Jordan.Part yang akhir ni lah dugaan yang paling menduga kesabaran si bakal suami. Alhamdulillah, sekarang dah dua tahun. Masa,memang berlalu dengan cepat!

Keluarga bukan Beban

Ada yang pernah berkata kepada saya, kalau ada anak cepat, tak sempatlah nak memboros sakan untuk diri sendiri bila dapat gaji awal-awal kerja nanti.Kena berbelanja banyak untuk anak pula. Tersinggung juga saya mendengarnya. Anak adalah amanah,bukan beban! Jika saya bersedia untuk membina rumah tangga bersama suami di usia muda, sudah tentulah kami mempunyai perancangan dan persediaan menimang cahaya mata,dan kesediaan kami untuk membahagiakan zuriat yang lahir dari ikatan yang dibina.Rezeki Allah bukanlah sesuatu dalam jangkaan kita. Dahulukan yang wajib, insya Allah ganjarang dari-Nya tersedia.

Perkahwinan juga bukanlah satu bebanan. Saya dan suami sebaya, 22 tahun. Mendirikan rumahtangga seawal 20 tahun, di tahun 2 pengajian.Perkahwinan saya langsung TIDAK menggangu masa belajar atau cara hidup.Masih sama seperti bujang malah bagi saya lebih ahsan dari sebelumnya.Perkahwinan mematangkan akal dan pergaulan.Namun tak perlulah saya menjadi seorang yang berkelakuan umur 30-an hanya semata-mata kerana saya sudah berkahwin. Saya masih kekal seperti rakan-rakan sebaya, tetapi perlu berhati-hati dalam menjaga nama baik suami dan keluarga.

Saya bukanlah seorang yang mampu dijadikan contoh.Saya sangat hormat dan kagumi pasangan-pasangan muda yang sudah mempunyai anak dalam usia yang muda walaupun masih belajar.Dalam kesibukan belajar dan menjaga keperluan anak, masih lagi ada masa yang tersedia untuk aktiviti-aktiviti dakwah. Masya-Allah, kagumnya saya. Mereka inilah yang sangat cantik untuk dijadikan idola.

Asalnya nak cerita pasal gambar saja, tiba-tiba meleret ke tempat lain pula. Insya Allah ada masa nanti cerita kisah lain pula...

2 comments:

Mirae said...

lamanye tak singgahh....
byk citer die i dah miss..

emantajuddin said...

i am happy that u lead a happy life. may Allah bless u always dear, nnt kita jumpa d msia, kirim slm utk amir k..