Tuesday, June 29, 2010

Kebetulan yang Tidak Disangka

Alhamdulillah...


Hari ni rasa lega sebab dah tukar tarikh tiket pulang ke Jordan raya Aidilfitri yang akan datang.Rezeki Allah nak beri, penalty yg dikenakan pun berpatutan. Alhamdulillah...Alhamdulillah.. Moga selamat semua hendaknya.
Belek-belek gambar lama dari laptop abang Amir, tgk gambar masa jelajah Jordan sewaktu tahun 1 dulu. Gambar ni suami ambil dari kawannya.

Gambar ni saya jumpa sewaktu bosan-bosan study pada final exam yang lepas. Sengaja selongkar gambar lama Amir.Saya gembira bila di zoom kan, nampak abang Amir yang mana satu. benda tu pun nak gembira kan. To add to my excitement, bila tgk balik rupanya ada juga saya dan Zehan ! heheh. Carilah yang mana satu kalau kenal.

Jodoh?

Waktu tahun 1 di sini, langsung saya tidak pernah kenal Amir sehinggalah tahun 2. Walaupun sekelas di INTEC, lagilah. Sekadar tahu nama sahaja.Di JUST pula, kelas langsunglah tak sama kerana kos kami yang berlainan.Orang kata, kalau nak seribu daya. Kalau tak nak ,buat tak tahu saja.Dah ada kemahuan, kenalah ada usaha.Tak gitu,abang Amir?hehe. Dah tertulis di Luh Mahfuz, jodoh kami berdua di umur muda.Alhamdulillah!

Jalan menuju perkahwinan bukannya mudah. Halangan yang di lalui banyaknya pada pihak Amir,saya akui. Beliau banyak berkorban untuk menguruskan banyak benda. Dari urusan JPA di Malaysia, seterusnya pihak MSD Jordan hinggalah urusan di kementerian luar dan dalam Jordan.Part yang akhir ni lah dugaan yang paling menduga kesabaran si bakal suami. Alhamdulillah, sekarang dah dua tahun. Masa,memang berlalu dengan cepat!

Keluarga bukan Beban

Ada yang pernah berkata kepada saya, kalau ada anak cepat, tak sempatlah nak memboros sakan untuk diri sendiri bila dapat gaji awal-awal kerja nanti.Kena berbelanja banyak untuk anak pula. Tersinggung juga saya mendengarnya. Anak adalah amanah,bukan beban! Jika saya bersedia untuk membina rumah tangga bersama suami di usia muda, sudah tentulah kami mempunyai perancangan dan persediaan menimang cahaya mata,dan kesediaan kami untuk membahagiakan zuriat yang lahir dari ikatan yang dibina.Rezeki Allah bukanlah sesuatu dalam jangkaan kita. Dahulukan yang wajib, insya Allah ganjarang dari-Nya tersedia.

Perkahwinan juga bukanlah satu bebanan. Saya dan suami sebaya, 22 tahun. Mendirikan rumahtangga seawal 20 tahun, di tahun 2 pengajian.Perkahwinan saya langsung TIDAK menggangu masa belajar atau cara hidup.Masih sama seperti bujang malah bagi saya lebih ahsan dari sebelumnya.Perkahwinan mematangkan akal dan pergaulan.Namun tak perlulah saya menjadi seorang yang berkelakuan umur 30-an hanya semata-mata kerana saya sudah berkahwin. Saya masih kekal seperti rakan-rakan sebaya, tetapi perlu berhati-hati dalam menjaga nama baik suami dan keluarga.

Saya bukanlah seorang yang mampu dijadikan contoh.Saya sangat hormat dan kagumi pasangan-pasangan muda yang sudah mempunyai anak dalam usia yang muda walaupun masih belajar.Dalam kesibukan belajar dan menjaga keperluan anak, masih lagi ada masa yang tersedia untuk aktiviti-aktiviti dakwah. Masya-Allah, kagumnya saya. Mereka inilah yang sangat cantik untuk dijadikan idola.

Asalnya nak cerita pasal gambar saja, tiba-tiba meleret ke tempat lain pula. Insya Allah ada masa nanti cerita kisah lain pula...

Tuesday, June 22, 2010

Anak-anak


Nu'man dan Qosim,

Kalian anak sulung keluarga,anak pertama kepada pasangan muda.Antuma lahir dalam keadaan ibu dan ayah masih mencari kestabilan hidup untuk kesenangan antuma dan adik-adik yang bakal lahir.Alhamdulillah, lahirnya kalian membawa rezeki yang mencurah-curah kurniaan dari Allah. Benar, anak itu rezeki.Rezeki kurniaan Allah yang tidak ternilai.Bukan satu atau dua dugaan yang dihadapi ibu ayah untuk menyediakan yang terbalik untuk kalian.Namun tawakkal pada Allah adalah sebaik-baik pegangan setiap masa dalam apa yang dilakukan.Pertolongan Allah ada dimana-mana, dari setiap penjuru, malah dari arah yang tidak kita sangkakan.

Ingat.. antuma bakal menjadi contoh kepada adik-adik yang lain.

Moga kalian tergolong dalam golongan huffaz Al-Quran juga cendekiawan Islam.Moga dijauhi sifat mazmumah,memegang mahmudah dan sentiasa mendoakan ibubapa kalian serta saudara mara.

Cukup bersyukurkah kita?

"Aku cemburu tengok kawan-kawan di negara lain,banyak peluang belajar benda baru. Kenapa kita 'terperangkap' di Jordan yang tak ada apa ni?"
Begitulah antara kata-kata yang pernah dilontarkan kepada saya oleh seorang rakan yang sangat disayangi. Persoalan itu membuatkan saya terfikir, betul juga kata-katanya. Belajar di Jordan susah sangat nak temui peluang untuk belajar benda baru.Sebagai contoh, di sini tiada subjek elektif yang menarik seperti peluang belajar bahasa asing.Kos hidup yang mahal membuatkan biasiswa cukup-cukup makan antara sebab peluang yang sempit untuk berjalan-jali ke Europe dan sebagainya.Dari sudut universiti pula, JUST menyediakan cuti yang sangat sempit untuk pelajar-pelajarnya.Lihatlah saja, cuti raya akan datang dipotong seminggu,yang dari asalnya sebulan menjadi 3 minggu saja.Memang dugaan..

Astagfirullah, sikap greedy saya 'membutakan' mata hati saya untuk melihat nikmat-nikmat Allah yang lebih besar perlu saya syukuri.Saya asyik memikirkan benda atau perkara yang saya tak dapat.Saya lupa yang ramai lagi saudara se-muslim yang menanggung beban lebih berat.Saya lupa yang ada juga saudara sedarah yang wang belanjanya cukup-cukup untuk hidup, yang makannya bercatu, lama tidak berbaju baru. Namun tidak pulak mereka merungut atas kekurangan diri.Saya terlalu memikirkan diri tidak pernah berpeluang ke negara lain untuk makan angin,sampai saya terlupa yang Allah kurniakan rezeki saya untuk lanjutkan pelajaran ke luar negeri ,satu peluang yang ramai orang lain impikan.Malu pada diri sendiri..

Saya cukup makan, cukup wang saku.Malah lebih. Andai tak cukup itu bukanlah salah wang biasiswa tak cukup, tetapi salah sendiri yang 'menabur' duit di tempat yang tak sepatutnya.Di saat rakan-rakan rindukan keluarga yang jauh di Malaysia, Allah hadiahkan saya keluarga baru dengan kehadiran Amir,yang merupakan semangat saya.Allah permudahkan pelajaran adik2 kandung dan adik2 ipar saya.Allah murahkan rezeki keluarga.Allah kurniakan rakan-rakan yang sama-sama menyokong perjuangan kita sebagai pelajar muslim.

Banyak kali Allah ulang dalam surah Ar-Rahman, "nikmat-Ku mana lagi yang kamu dustakan."

Didiklah hati, tanamlah rasa 'mencukupi' di dalam diri.Kenapa ego untuk bersyukur. Astagfirullah... ya Allah, moga engkau ampunkah dosa hamba-hamba Mu ini..

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu : Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu dan demi sesungguhnya,jika kamu kufur (ingkar) sesungguhnya azab-Ku amatlah berat (surat Ibrahim ayat 7)

Alhamdulillahi 3ala kulli hal, wa astaghfirullahi 3ala kulli zanmbih..

Friday, June 18, 2010

Thank God it's Holiday

Alhamdulillah..

Sebulan exam, 11 paper sudah tamat. Alhamdulillah,dah mampu menghela nafas lega. Bismillahi 'alaikatawakkalna.. 8 daripada 10 subjek dah keluar markahnya.. syukur ke atas nikmat yang Allah berikan..alhamdulillah..

Kiranya kali ni cuti 2 minggu, sebelum mulanya summer sem, sebelum pulang ke Malaysia.Macam biasa,bakal diisi dengan menjadi full-time housewife seperti biasa. Seperti yang dikatakan dalam entry-entry yang sebelumnya, cuti saya yang tak bertembung dengan cuti suami membuatkan keadaan agak susah untuk kami plan ke mana-mana. Tak apalah, ada rezeki kami ada menunggu nanti insya Allah..

Memikirkan kembali, kasihan sangat pada suami, kelas yang berterusan tanpa cuti dari Disember 2009 ditambah dengan dugaan hari-hari klinikal yang dilalui.Inilah harga yang perlu dibayar untuk menjadi seorang yang berjaya. Tak mengapalah, Allah bagi kesusahan dulu untuk kesenangan kemudian, insya Allah. Lagipun summer sem medic 4th year sangat pendek, dengan satu subjek saja untuk kelasnya. Cuti pun start awal, jauh lebih awal dari kami..

OK nanti sambung lagi, insya Allah..

Wednesday, June 2, 2010

Separuh masa pertama


Assalamualaikum..


Harini alhamdulillah dah paper ke 5, kira dah halfway through final xam ni. Alhamdulillah.. Dan sabtu ni pula paper Crown and Bridge.Moga dipermudahkan Allah. Abang Amir juga dah start exam mini OSCE dan OSCE untuk rotation internal medicine ni, dan insya Allah minggu depan juga start final. Habis sama-sama lah kami kiranya, insya Allah June 16 nanti.


Abang Amir dah sangat giat, hari-hari spend at least almost an hour on treadmill,which is a good thing sebab sebelum ni he's not fit enough even to walk on treadmill sebab saket kaki. Nampaknya azam abang Amir nak jadi macam Dr.Woodcomb ni kira dah nampak la bayangan sukses tu hehe.Well apart from trying to stay in good shape, i think maybe he's trying to ease up the heavy loads on his head. Study macam nak rak and keep thinking bout all the exam materials sampai susah nak tidur malam.But alhamdulillah, lepas bersokan petang2 ni dah senang nak tidur,which is good for him.


Mmang betul la, early June every year memang critical period untuk students, final xam plus workloads like assignments etc, memang hectic sangat. Hanya Allah yang tahu betapa sesaknya dada memikirkan perkara-perkara yang belum selesai. Walaupun sini tak ada assignments, exams yang bertambun pun cukup menyesakkan dah.Namun alhamdulillah segalanya mampu menjadi mudah dengan pertolongan Allah. Moga Allah sentiasa permudahkan perjalanan kita..


Cakap pasal banyak benda ni, banyak lagi tak baca ni untuk subject seterusnya. Kena start dah ni. Moga Allah sentiasa bantu.. insya Allah..


Salam.


eh lupa lupa..

Dream baby,dream..