Monday, April 26, 2010

Assalamualaikum..

Lama tak tulis kan. Alhamdulillah dah habis midterm selepas sebulan hempas pulas tiap2 minggu exam.Alhamdulillah.. syukur.Boleh rehat sikit dari sebelum ni.Mana nak kejar kuiz, kena soal dengan doktor di klinik dan juga exam tiap2 minggu.Alhamdulillah, lapang dada sikit.Boleh lah nak start study untuk final sikit2. Sikit-sikit lama2 jadi bukit jugak. Persoalannya,cukupkah sebulan untuk 10 subjects? insya Allah where there's a will there's a way.

Alhamdulillah juga hari ni recall untuk patient complete case untuk klinik Perio.Percaya atau tidak, hampir perlukan 4 appointments untuk habiskan scaling dan root planing untuk pesakit ni. Dan dari awal sehingga hampir akhir sem hanya makcik ini sajalah pesakitku. Satu perjalanan yang sangat panjang untuk menghabiskan setiap bahagian mulut pesakit tu.Alhamdulillah,akhirnya mampu juga menarik nafas lega setelah diberi green light oleh doktor untuk dismissed pesakit tersebut.Makcik (patient) tu sangat baik.. siap bawakan buah zaitun dan minyak zaitun sbg hadiah.Kata partner arab, mungkin makcik tu yang buat sendiri minyak tersebut.Lagila rasa terharu.Malu pun ada.Alhamdulillah,ada jugak satu complete case.
Banyak entry yang pending dalam draft sebenarnya,tapi malas nak sambung.Dah lama tak menulis,tangan jadi malas nak menaip...

Bulan April dah nak sampai penghujung,bulan Mei dah nak menjelma.Bulan yang sangat ditunggu,menandakan anniversary dah nak sampai.Pejam celik pejam celik dah hampir 2 tahun kami berkahwin.Alhamdulillah,segala puji kepada-Nya.Amir dikurniakan di kala aku perlukan seseorang untuk menjadi penyokong. Tidaklah bermakna keluarga tak mencukupi,tetapi kehadirannya menambahkan lagi kekuatan untuk teruskan jalan ini.Alhamdulillah..

Menghadapi clinical life bukanlah sesuatu yang mudah. Selalu aku persoalkan kelemahan diri ketika bersendirian,terutamanya ketika berjalan pulang ke rumah.Mengingatkan kelemahan yang dilakukan di klinik, rasa sangat kekurangan diri ni .Mampu kah nak menjadi doktor gigi yang baik? Namun aku bersyukur,Allah ada untuk bagi kekuatan dalam pelbagai bentuk.Diberinya aku suami dan ibu bapa yang tak putus-putus memberi semangat.Amir tak pernah penat untuk mendengar masalah dan kesilapan yang dilakukan, dan juga tak pernah kering idea untuk mengajak aku berfikir mengapa kenapa dan bagaimana nak menguatkan diri,mengingatkan aku mengenai ayat dari surat Ar-Rahman yang menjadi surah yang digemarinya tika mengimami solat - Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)? - ayat 13 surah Ar-Rahman.Alhamdulillah,Allah memberi ujian tanda kasih-Nya.Kurangnya satu perkara tak menandakan kita patut melupakan nikmat-nikmat lain yang tak pernah putus dikurnia-Nya.

Tiket untuk pulang ke Malaysia Ramadhan akan datang dah dibeli.Insya Allah,moga Allah permudahkan urusan kami semua.Moga raya kali ni dapatlah aku cium tangan abah mama umi selepas 4 kali raya tak dapat bersama, ditambah pula raya pertama bersama suami di Perlis. Double happiness.Alhamdulillah..


Ni bukan sesaje jalan jali sambil pakai name tag,tapi ni waktu rotation surgery di hospital Jerash.Alang-alang dah sampai sana, pergi lawatan sambil belajar pulak di Jerash.Bila nak p dua orang dengan kite? T-T

0 comments: